– Får jag kissa i ditt öra?
– Nej.
– Okej, då skiter jag i det.

21 tips som minskar stressen

Massor av läxor, prov och fritidsaktiviteter.  Många KP-läsare känner att de har för mycket att göra. Här är tipsen som kan hjälpa dig att slappna av.

Stress
Illustration: Mati Lepp

1. Fundera på varför du är stressad – och när. Känner du till exempel att dina föräldrar har för höga förväntningar? Att det är svårt i skolan? Att du har för många aktiviteter? Skriv ner vad du kommer fram till. Fundera sedan på om det går att göra något åt det. Om du till exempel är stressad av att det är stökigt i klassrummet kanske en lärare kan hjälpa till.
Om du har det för hetsigt på morgnarna kanske det hjälper att gå upp en kvart tidigare.

 

2. Ta hjälp av en vuxen. Ibland är det lättare att förstå varför man är stressad och vad man kan göra åt det om man pratar med någon. Om du vill kan du visa den här listan för en vuxen, så kan ni tillsammans komma på vad du kan göra för att det ska kännas bättre.

 

3. Om det är svårt att sova för att du är stressad – försök att varva ner på kvällen. Kanske kan du ta ett bad, läsa en bok och/eller strunta i skärmar.

 

4. Se till att du har tid att ”bara vara” och göra sådant som inte handlar om att passa tider – kanske att bara slänga dig i soffan och slappa en stund?

 

5. Tänk efter vad det är som gör dig lugn och nöjd. Är det att läsa? Träffa kompisar? Baka? Vara hos farmor? Spela tv-spel? Virka framför en tv-serie? Gå ut med grannens hund? Vad det än är – gör det mer! (Men se till att du också hinner göra det du behöver, till exempel göra läxorna och att röra på dig).

 

6. Påminn dig själv om att man inte måste vara bäst. Man behöver inte ens vara ”bra” jämt. Och det är helt okej att vara ledsen, arg och att inte alltid orka eller ha lust.

 

7. Om du märker att du stressar: Försök gå långsammare och att göra allt lite lugnare. Då kan även känslan inuti blir mer avstressad.

 

8. Andas lugnt. Lägg handen på magen: Känner du andningen där? Bra, då andas du djupt. Då är det lättare att bli lugn.

 

9. Om du har mycket att göra: Skriv upp allt på en lista. Välj ut det viktigaste och gör bara det. Om man tänker på allt samtidigt är det lätt att bli superstressad.

 

10. Träna på att säga nej.
Det kan vara jättesvårt. Men du behöver kunna säga nej om till exempel många kompisar vill ha din uppmärksamhet samtidigt. Eller om du tycker att en fritidsaktivitet är jobbig att gå på, fast dina föräldrar eller andra tycker att du ska det.

 

11. Ibland är det svårt att koncentrera sig på sina läxor. Det kan göra att man ständigt känner sig pressad. Ett tips: Ta en paus på bara några minuter. Lämna den plats där du sitter och byt miljö. Gå in i ett annat rum, titta ut genom ett annat fönster. Ta några djupa andetag. Ät kanske ett äpple.

 

12. Försök att inte jämföra dig med andra, och att inte ”tävla” med andra. Påminn dig själv om att man är bra som man är. Man duger alltid.

 

13. Lyssna på lugn musik – eller någon annan musik som får dig att må bra.

 

14. Gör en avslappnings-övning – till exempel den här:

Sitt ner (kanske på bussen eller i klassrummet). Släpp ner axlarna. Försök andas lugnt och normalt – men djupt, så att magen rör sig inåt och utåt.

1. Andas in, gärna genom näsan. Tänk på siffran 1.

2. När du andas ut, ge dig själv -instruktionen ”Slappna av”.

3. När du andas in nästa gång, tänk på siffran 2.

4. När du andas ut, ge dig själv -instruktionen ”Slappna av”.

5. Fortsätt så här till siffran 5, räkna sedan nedåt från 5 till 1.

6. Det kan hända att andra tankar stör när du gör övningen. Det brukar bli bättre när man har tränat på den ett tag.

 

15. Sköt om dig! Ät bra, se till att du får sova -tillräckligt och rör på dig. Sådant skyddar mot stress.

 

16. Ta en dusch eller ett bad. Det kan vara avslappnande.

 

17. Om du har många aktiviteter som gör dig stressad: Fundera på vilka som är roliga och vilka som mest känns besvärliga. Kanske håller du på med någon av gammal vana, bara för att du tyckte om den förr? Kanske är det dags att sluta – eller byta till en annan aktivitet som du mår bra av?

 

18. Gå ut och gå, jogga eller rör på dig på något annat sätt som du trivs med. Att röra på sig hjälper kroppen att komma ner i varv.

 

19. Vila från chattar och appar. Stäng av mobilen och/eller datorn en stund.

 

20. Om det är svårt att pausa Snapchat, Instagram eller datorsurfandet för att göra läxor, träffa kompisar eller göra något annat som du behöver – prata med en vuxen. Kanske kan ni tillsammans göra en plan som får digitala pauser att funka.

 

21. Om du ofta är stressad, har ont i huvudet eller är trött – prata med någon vuxen.

 

Känn efter vilka tips som passar just dig. Allt funkar inte för alla.

 

Källor: Sara André, kurator på Bris, Anna Bennich Karlstedt, psykolog och författare, Jenny Jägerfeld, psykolog och författare

Artiklen publicerades i KP 18, 2016