– Vet du vad kon sa till KP-Lukas?
– Nej.
– Synd. för jag skulle gärna vilja veta.

Bris hjälper!

Varje år vänder sig många tusen barn till Bris för att få hjälp. Med nya funktioner har det nu blivit ännu enklare att få kontakt med en kurator.

Så här ser det ut inne hos Bris, där kuratorerna svarar på samtal.
Foto: Paola Lindahl Voigt

Så här ser det ut inne hos Bris, där kuratorerna svarar på samtal.

Bris

Bris (Barnens rätt i samhället) är en organisation som sedan 1971 jobbar för barns rättigheter.
Till nummer 116 111 kan alla under 18 år ringa och prata med en kurator. Telefonen är öppen varje dag klockan 14–21.
Det går även att mejla och chatta med en kurator på bris.se samt i Bris mobil-app.

Till Bris kan barn vända sig för att få hjälp när något i livet känns jobbigt. Stödtelefonen har öppet alla dagar på året. Förra året togs 25 000 samtal och meddelanden  emot. Alla som svarar är utbildade kuratorer. De har stor erfarenhet av att prata med och lyssna på barn.

– Samtalen kan handla om vad som helst. Som vänner, skolan, kroppen, föräldrar som bråkar eller att man bara känner sig ledsen, säger Magdalena Laestander. Hon har jobbat som kurator vid Bris i snart tre år.

– Vi vill att alla barn ska känna hopp och trygghet. Alla har rätt att bli lyssnade på och inget bekymmer är för litet för att tas på allvar. Går man runt med jobbiga tankar kan de växa sig större.

Att kontakta Bris är gratis och man behöver inte säga sitt namn. Det syns inte heller att man har ringt dit.

– Det räcker med att säga hej.
Sedan tar vi det därifrån. Om man är nervös kan man säga det till oss, säger Magdalena.

 

Det finns också möjlighet att chatta med en kurator. Sedan en tid tillbaka finns en ny app som gör det enklare än tidigare att chatta direkt i mobilen.

En annan nyhet är möjligheten att tidsboka telefonsamtal. Tiderna bokas via Bris sajt, max en vecka i förväg.

– I vanliga fall när man ringer oss hamnar man i en telefonkö. Då är det svårt att veta exakt hur lång tid man behöver vänta. Tidsbokningen är jättebra om man vill kunna planera. Kanske vill man vara helt säker på att kunna prata utan att någon hör, förklarar Magdalena.

 

Det går även att få hjälp hos Bris utan kontakt med en kurator. På sajten finns svar på vanliga frågor. Varannan vecka hålls livechattar. Mellan jul och nyår väntar en chatt om julen. Då finns chans att få svar på sina egna frågor direkt och att läsa andras i efterhand.

I nuläget finns ingen möjlighet att ha kontakt med en kurator på natten. Men nya funktionen ”Natt på Bris” är ett steg på vägen. Där fylls sajten med lugnande tips för att skapa ro under dygnets mörka timmar.