Tidningsskolan

Vill du veta mer om KP:s tidningskola? Då har du kommit rätt. Här berättar vi mer om vad tidningsskolan är och hur du anmäler dig. Du kan också läsa om hur en dag med tidningsskolan ser ut.

Foto: Anders Alm

Foto: Anders Alm

I Tidningsskolan får du och din klass lära er allt om hur man gör en tidning: Hur omslaget blir till, hur man skriver en artikel, vad en ­rolig och bra rubrik är, hur man tar spännande bilder. Och mycket mera!

Så funkar Tidningsskolan

tidningsskolan_8

Oskar Ekman 
Tidningsskolans rektor

 

Vi kommer till din skola, var den än ligger i Sverige. Vi har med oss all utrustning som behövs. Vi berättar först om hur tidningen KP blir till. Sedan kör vi tillsammans! Vilken ”slutstationen” blir är omöjligt att säga på förhand. Kanske slutar det med att alla elever gör var sitt häftigt tidningsomslag. Eller kanske din skola skapar en egen tidning som lever kvar långt efter att KP åkt sin väg. Och kanske blir just du chef­sredaktör eller stjärnreporter? Som avslutning får alla som varit med ett personligt presskort – ­precis som en äkta KP-reporter.

Även handledarmaterial för lärare ingår.

Så anmäler du din klass

Tidningsskolan kostar pengar. Hur mycket det kostar beror på om man vill ha en lång kurs eller en kortare kurs och på hur många elever som ska vara med.

För prisuppgifter, mer information och anmälan ska en lärare eller någon annan vuxen på skolan mejla Tidningsskolans rektor Oskar Ekman eller klicka här för mer information.

KP tjänar inga pengar på detta. Kostnaden går endast till Tidningsskolans personal och material.

 

Roligaste skolan

Många klasser tävlade om den allra första lektionen. Vann gjorde femteklassarna från Benzeliusskolan i Luleå. KP:s tidningsskola åkte dit och lärde klassen allt om hur man gör en tidning.

KP-presskort

tidningsskolan_2

Det var Saga Midfjäll som skrev den vinnande motiveringen i tävlingen.
Alla elever som går tidningsskolan får ett eget KP-presskort.

8.00 God morgon, klassen!

Klockan är åtta på morgonen. Alla i klassrummet har samlats som i dag ska förvandlas till en tidningsredaktion. Tidningsskolans lärare, Oskar Ekman och Per Bengtsson, hälsar välkomna och startar dagen med en genomgång. De svarar på många frågor från nyfikna elever: Hur gör man ett reportage, en intervju, en enkät? Vilka ämnen kan man skriva om?

– Så här kan en tidning se ut, säger Per och visar upp framsidan till senaste KP.

– Vet ni vad de stora texterna på framsidan kallas? frågar Oskar och pekar.

– Rubriker? föreslår Axel.

– Det stämmer. Men de kallas även för puffar, säger Oskar.
Klassen skrattar.

– Varför just puff? vill Elliot veta.

– För att de ”puffar” fram det viktigaste innehållet i tidningen, förklarar Oskar. Nu ska ni få bestämma innehållet i er egen tidning.

Det har blivit dags för klassens redaktionsmöte.

Rektor Per samlar in ideér till tidningen.

Rektor Per samlar in ideér till tidningen.

8.30 Redaktionsmöte

Alla i klassen har olika intressen. Ellinor gillar mode och kändisar. Wilma och Louise älskar musik och vill skapa en topplista. Amanda vill skriva om skogens djur. Arvid planerar en debattartikel om tjuvjakt. Saga och Maja vill intervjua rektorn… Per och Oskar antecknar alla idéer på tavlan i klassrummet. På bara några minuter är den full. Klassen får dela upp sig i redaktioner efter ämnena sport, mode, djur, musik och fritid. Sedan har varje redaktion möte, där intervjuer och artiklar planeras i detalj. Oskar och Per går runt och ger råd.

– Vilken bra blandning, berömmer Per. Men en sak har vi kvar att bestämma. Vad ska tidningen heta?

– Gott och blandat? föreslår Saga.

Klasskompisarna gillar förslaget.

– Det får en att tänka på godis. Det är bra, då blir man sugen, säger Arvid.
De spikar namnet: Gott & blandat i Norrland – en tidning att bita i. Sidorna väntar på att fyllas.

Anton Sundqvist och Elias Bergman tar actionbilder till sina sportreportage om ishockey och bowling.

Anton Sundqvist och Elias Bergman tar actionbilder till sina sportreportage om ishockey och bowling.

9.30 Ut på uppdrag

När Saga och Maja knackar på hos rektorn sitter han och bläddrar i papper.
– Vi ska ta reda på vad rektorn gör när han inte jobbar, säger de.

De har noga förberett intervjufrågor. De får veta saker om rektorn som de inte hade en aning om: att han har en liten hundvalp, är duktig på brottning och älskar träslöjd. Och att han var skolans vilding som barn…

Felix har bestämt sig för att skriva om parkour. Han ska fota sina bästa trick och förklara. Utan en sekunds tvekan gör han en backflip framför kameran – från den höga klätterställningen på skolgården. Anton och Elias tar över kameran för att fota coola actionbilder till sina sportreportage om ishockey och bowling. Det är junior-reportar i farten överallt i skolan! Några har så svårt att slita sig från jobbet att de knappt vill äta lunch.

Maja Aho och Saga Midfjäll arbetar med sin text om rektorn.

Maja Aho och Saga Midfjäll arbetar med sin text om rektorn.

12.10 Dags att skriva

Efter lunch är det dags att knåpa ihop materialet till färdiga artiklar. John skriver flitigt på sin text. Han har intervjuat Elliot om hans chinchilla.
– Det var svårt att komma på bra frågor. Annars är det jättekul att vara reporter, säger han.

Oskar och Per går runt och ger skrivtips. Det gäller att välja ut det viktigaste. Allt som sägs under en intervju får inte plats i en artikel. En efter en blir texterna färdiga. De handlar om allt från snabba bilar till att rädda isbjörnar. Några elever får börja skissa på tidningens framsida. Och hitta på lockande puffar!

Per och Oskar fixar bilder tillsammans med Arvid Johansson.

Per och Oskar fixar bilder tillsammans med Arvid Johansson.

14.00 Examen!

Dagen närmar sig sitt slut. Alla texter och foton finns färdiga och sparade. Det enda som återstår är att sätta ihop materialet till en färdig tidning. Det hjälper Oskar och Per till med.

– På KP-redaktionen har man redigerare och layoutare som gör det, förklarar Oskar.

– Den här dagen har varit superdupermegakul, säger Saga. Jag har lärt mig massor!

– Jag med! Som att man ska ställa frågor som ger långa svar. Inte bara ja och nej-frågor, säger Elias.

– Jag var nervös för att inte hinna anteckna under intervjun med rektorn. Men det gick bra. Jag har aldrig skrivit så fort i hela mitt liv. Jag önskar att vi kunde göra fler nummer av tidningen, säger Maja.

– Jaa! Vi vill ha Tidningsskolan imorgon igen, håller klasskompisarna med.

Så här kul tyckte vinnarklassen att det var att gå på Tidningsskolan.

Så här kul tyckte vinnarklassen att det var att gå på Tidningsskolan.

Nyfiken på tidningen i reportaget? Här kan du läsa hela Gott & Blandat i Norrland.