Att våga ta plats, genomskåda argument och att tala för sin sak är viktigt. Hur man gör det kan man lära sig av programmet Retorikmatchen som har premiär ikväll.

Linnéa Blom, 11, Oliver Fernandez Granqvist, 11, och Ylva Johansson, 12, kommer från Bråtenskolan i

noje_14-10-14_Att-tala-sa-alla-lyssnar_1

Foto: Foto: Karin Alfredsson/UR och Agnes Källén

Karlskoga. De bildar ett av lagen som tävlar i Retorikmatchen. Där gäller det att på bästa sätt övertyga, prata omkull och bevisa saker för domarna. Retorik är konsten att tala, kan man säga.

Sjätteklassarna Ylva, Linnéa och Oliver hade knappt hört talas om retorik innan de skulle tävla.

– Jag tänkte ”jaha, ska man baka då?” när vår lärare sa att vi skulle börja med ett ämne som hette retorik, säger Linnea och skrattar.

Men trots att klassen inte trodde att hade så bra koll visade det sig att de var riktigt duktiga.

– När vi sökte till programmet höll vi tal om vår värmländska dialekt och sa ”ni behöver oss och vi behöver er!” Så filmade vi och skickade in. Och kom med i programmet, berättar Oliver.

Klassen lottade om vilka som skulle vara med i tv. Bland dem som ville, så klart.

Att vara en duktig retoriker tror Ylva, Linnea och Oliver är bra, oavsett vad man vill jobba med i framtiden.

– Jag vill bli läkare, men jag tror att det alltid är bra att kunna prata för sin sak, säger Ylva.

 

noje_14-10-14_Att-tala-sa-alla-lyssnar_2

Foto: Foto: Karin Alfredsson/UR och Agnes Källén

Programledare för Retorikmatchen är Nassim al Fakir. Han tycker att det är bra att barn får möjlighet att föra fram sina budskap på ett bra sätt – och att vuxna lyssnar. Därför är Retorikmatchen ett viktigt program. När Nassim själv gick i skolan pratade han mycket.

– Jag räckte upp handen ofta. Eftersom jag har dyslexi var det lättare för mig att uttrycka mig genom att prata än genom att skriva.

Nassim minns speciellt ett tillfälle då han hade användning för sina talarkunskaper.

– Jag gick i femman eller sexan och jag och mina kompisar hade gjort något bus i korridoren. Jag kommer inte ihåg vad men läraren var arg, säger han.

Nassim lyckades ta sig ur den knepiga situationen genom att improvisera fram något roligt – det slutade med att alla skrattade, till och med läraren.