Bra berättelser finns inte bara i böcker och på film. Eira Ekre skriver historier till dataspelens värld!

Eiras 3 speltips

Undertale
”Utspelar sig i underjorden. Kul att utforska, har en bra historia och ger spelaren
genomtänkta val.”

The Legend of Zelda-spelen
”Klassiska spel som är roliga och enkla utan att vara helt perfekta. Innehåller många intressanta detaljer.”

Hatoful boyfriend
”Japanskt dejtingspel med tvisten att alla utom du är duvor, som du får dejta. Unikt, humoristiskt och rätt underligt.”

I en bok kan författaren styra handlingen fritt. I ett dataspel får spelaren ofta var med och påverka. Att skriva manus till ett spel kräver därför noggrann planering.

– Varje gång du vill låta spelaren göra ett val, delar historien sig och du måste skriva dubbla fortsättningar. Sedan sker nya val, och allt delar sig igen … Till slut sitter du med enorma mängder text, säger Eira Ekre.

Hon jobbar som narrative designer, ett yrke som hon ofta får förklara vad det innebär.

– Många tror att spelutveckling bara handlar om kodning, säger hon. Men du kan jobba med spel för att du tycker om att rita miljöbilder, göra animationer, skapa ljud, vara röstskådespelare, testspelare … Eller som jag, gillar att berätta historier.

Eira Ekre, 25, är narrative designer . Det betyder att hon skriver manus till dataspel. Hon är även författare till boken Skuggan i spelkoden, som gavs ut tidigare i år och snart får en uppföljare.

Under uppväxten satt Eira oftare med en bok än vid datorn.
Harry Potter, Guldkompassen och Syskonen Baudelaires olycksaliga liv är några böcker hon slukade.

– Det är helt fantastiska historier i fantastiska världar. Jag har alltid lockats av bra berättelser, oavsett form.

Själv har hon, förutom spel, skrivit skräcknoveller och boken Skuggan i spelkoden.

– Varje gång jag får en idé funderar jag på hur den bäst berättas. Ibland passar den som text, ibland ljud eller spel.

Ett spel hon har varit med och skapat är Magicka 2.

– Det handlar om små trollkarlar som springer runt i en värld och använder magi genom element som eld och vatten.

Personer som inte gillar dataspel har bara inte hittat de rätta spelen än, menar Eira.

– Många känner bara till de allra största spelen, som Fortnite och Call of duty. Men spelvärlden innehåller så mycket mer. Det finns fantastiska spel som öppnar för djupa och filosofiska diskussioner. Vi kan bli precis lika berörda av spel som av böcker och film.

 

I framtiden drömmer Eira om att skapa något som liknar favoritspelet Undertale.

– Jag vill att det ska vara avskalat, så att fokus hamnar just på bra berättande, intressanta karaktärer och genomtänkta val, funderar hon.

Ju mer Eira jobbar med spel-utveckling, desto mindre spelar hon själv på fritiden.

– Det blir nog inte mer än 2–3 timmar i veckan, tror hon.

Men Eira tycker att allt prat om riskerna med att spela mycket känns överdrivet.

– Föräldrar är ofta oroliga och blir arga på sina barn om de spelar länge. Men problemet är sällan spelen utan att föräldrarna inte förstår dem. Det går att få ut jättemycket bra av spel.

Med ett skratt lägger hon till:

– I dag kan du till och med skriva att du varit en ”guild leader”
i World of warcraft när du söker jobb. För om du har lyckats få en grupp på 20–30 personer att överleva, blir du troligen en bra projektledare också!

 

Artikeln publicerades i KP 5


Du vet väl att det alltid finns mer att läsa i tidningen KP!