Pyssel och spel från tidningen

 

KP0121_Pyssel-och-Spel_Djurjakten_PUFF2

Foto: Shutterstock

Djurjakten

Vildmarken kryllar av djur. Men de är inte alltid så lätta att hitta. Ge dig ut och spana – hinner du se 20 djur innan safarin är slut?

Gör så här

  • Antal spelare: 2–4.
  • Ni behöver: Tärning, klocka, penna och papper.
  • Regler: Safarin är 115 steg lång. Den som är född sist på året börjar. Slå tärningen och gå samma antal steg.
  • För att kunna gå i mål måste du ha sett minst 20 djur – minst 5 gulliga (med röda ringar), 5 giftiga (gröna), 5 näbbiga (gula) och 5 simmiga (blå). Du ”ser” ett djur när du hamnar på en ruta med det, eller får det som belöning i en uppgift. Skriv upp djuren ni ser. Skulle någon gå i mål utan att ha sett 20 djur får denna hoppa tillbaka till tredje zoo-rutan och fortsätta därifrån. Du kan aldrig ha för många djur på listan – har du otur blir du av med några under spelets gång.
  • Om du hamnar på en tass, slå två gånger med tärningen. Plussa ihop och gör uppgiften med samma nummer.
  • Om du hamnar på ett zoo får du markera att du sett ett gulligt, ett giftigt, ett simmigt och ett näbbigt djur.
  • På rutor med stoppskylt måste du stanna, oavsett vad tärningen visar eller vad du tidigare fått i uppgift. Läs meddelandet.

Spelplan

Uppgifter

Vilken världsdel?

  • Påfågel (Asien)
  • Bisonoxe (Nordamerika)
  • Galapagossköldpadda (Sydamerika)
  • Svart svan (Australien)
  • Mandrill (Afrika)
  • Näbbdjur (Australien)
  • Alpacka (Sydamerika)
  • Röd jättekänguru (Australien)
  • Komodovaran (Asien)
  • Marsvin (Sydamerika)
  • Fennek (Afrika)
  • Flodhäst (Afrika)
  • Tiger (Asien)
  • Koala (Australien)
  • Gorilla (Afrika)
  • Stenbock (Europa)
  • Struts (Afrika)
  • Röd panda (Asien)
  • Axolotl (Nordamerika)
  • Noshörning (Afrika)
  • Jak (Asien)
  • Undulat (Australien)
  • Blåval (Alla världsdelar)
  • Orangutang (Asien)
  • Zebra (Afrika)
  • Lemur (Afrika)

Gissa djuret

  1. Oink (grisens ”nöff” på engelska).
  2. Mee (fårets ”bää” på japanska).
  3. Hau (hundens ”vov” på finska).
  4. Kikeriki (tuppens ”kuckeliku” på tyska).
  5. Neigh (hästens ”gnägg” på engelska).
  6. Prääks (ankans ”kvack” på estniska).

 

KoPémon

Spelkorten är uppdelade på fem olika bilder. Bild 1-4 är spelkort. Den sista bilden är kortlekens baksida.

(Klicka på bilderna för att skriva ut korten.)

Tips! Limma fast utskriften med kortlekens baksida på utskriften med KoPémon-familjerna innan du klipper ut spelkorten.

Spelkort

Kortlekens baksida

KP-familjerna

KPspelen

Foto: Illustration: Carolina Ståhlberg

Illustration: Carolina Ståhlberg

Vill du spela trumf eller KP-familjerna? Välj själv. Få koll på reglerna, skriv ut en kortlek och spela!

Spelregler till KP-familjerna

Antal spelare: Tre eller fler.

  1. Dela upp korten. Sortera efter familj. Det finns åtta familjer med fyra medlemmar i varje. Alla familjer består av en kändis, en KP-medarbetare, ett djur och en figur. Det gäller att få hela familjer!
  2. Äldst börjar. Hen frågar valfri motspelare om ett speciellt kort, till exempel: ”Har du Röda familjens djur?” Om den tillfrågade har kortet måste det lämnas över, och den som frågade får fortsätta att fråga. Om inte, går turen över till spelaren som just har blivit tillfrågad. Obs! Man får inte fråga efter kort i familjer som man inte har någon medlem av!
  3. När du har samlat en hel familj lägger du korten på bordet med framsidan upp och ropar ”KPow!” Glömmer du ropet delas familjen ut till motspelarna (medurs).
  4. Den som har flest familjer när alla kort ligger på bordet vinner spelet.

 

Spelregler till KP-trumf

Antal spelare: Två (funkar även med fler).

  1. Dela upp korten i två lika stora högar, en till varje spelare. Lägg högarna med baksidan uppåt.
  2. Ta det översta kortet och titta på det. Visa inte för din motspelare!
  3. Yngst börjar. Hen väljer en kategori från kortet (styrka, snabbhet, mod, aptit eller längd). Den spelare som har högst siffra (eller antal glassar) vinner motspelarens kort. Om det är oavgjort får samma spelare försöka med en ny kategori.
  4. Fortsätt att dra kort. Den spelare som vann förra omgången får välja kategori.
  5. När en spelare har alla kort har hen vunnit!

Tips! Tröttnat på att det är de starkaste och längsta som trumfar? Testa att vända på någon av kategorierna!

 

Ladda ner spelkorten

Spelkorten är uppdelade på fem olika bilder. Bild 1-4 är spelkort. Den sista bilden är kortlekens baksida.

Tips! Limma fast utskriften med kortlekens baksida på utskriften med KP-familjerna innan du klipper ut spelkorten.

Röda familjen och Brill-familjen

KPspelen1

Foto: Illustration: Carolina Ståhlberg

Klicka här för att skriva ut

Rosa familjen och Kungafamiljen

KPspelen2

Foto: Illustration: Carolina Ståhlberg

Klicka här för att skriva ut

Virriga familjen och Muntra familjen

KPspelen3

Foto: Illustration: Carolina Ståhlberg

Klicka här för att skriva ut

Bokslukarfamiljen och Fartiga familjen

KPspelen4

Foto: Illustration: Carolina Ståhlberg

Klicka här för att skriva ut

Kortlekens baksida

KPspelen5

Foto: Illustration: Carolina Ståhlberg

Klicka här för att skriva ut

Sommarjakten

Äntligen sommar! Tre månader att göra vad du vill. Men akta dig, tiden kan gå ruskigt snabbt.
Utmana en kompis och se vem som är bäst på att maxa lovet.

Spelplan

KP-spelet sommarjakten
Klicka här för att skriva ut en spelplan.

 

KPussel

KPussel

Rastloppan

Rastloppan

 

Klur KP 1, 2015

Klur_KP-1_2015

Illustration: Ida Lilja

Glada grejer i skidbacken.

Barnkonventionen

Barnkonventionen

Foto: Andrea Femerstrand

Barnkonventionen är en samling regler om alla barns rättigheter.

Klicka här för att skriva ut önskebilden där vi på KP har valt ut de bästa ur Barnkonventionen.

 

Barnkonventionen-hela-listan_KPwebben

Klicka här för att skriva ut en önskebild med hela Barnkonventionen.

SVG Grafik
SVG Ikoner