I KP:s hemma-hinderbana gäller det inte bara att klara utmaningarna snabbt. Du ska också se till att få så FÅ poäng som möjligt!

Deltävling 1: Krabb-slalom

Ta dig genom banan så snabbt som möjligt – gåendes som en krabba.

Du behöver: 8 stycken skor.

Gör så här: Sätt ut skorna i en ungefär 10 meter lång slalombana. Ena deltagaren tar tid och räknar poäng medan den andra kämpar sig genom banan. Kom ihåg att en krabba alltid går åt sidan.
Ett poäng för varje gång rumpan nuddar marken, eller om du faller. Den som tar längst tid på sig får 5 poäng.

 

Allt annat_190729__Aventyrsbanan_Skrattfesten
Deltävling 2: Skrattfesten

Uppdraget är enkelt – du ska få någon att skratta!

Du behöver: En KP och en telefon.

Gör så här: Bläddra fram Flams-sidan i tidningen. Ring upp någon, som du vet är lättroad, på högtalar-telefon. Målet är att få denna person att skratta så fort som möjligt. Klarar du det på första flamset får du 0 poäng. Sedan får du 1 poäng för varje skämt du måste läsa upp.

 

Allt annat_190729_Aventyrsbanan_Balansdans

Foto: Nino Keller

Deltävling 3: Balans-dans

Ta dig genom hela banan utan att bli blöt.

Du behöver: Hopprep och en plastmugg.

Gör så här: Lägg ut hopprepet på marken. Fyll muggen med vatten. Du ska nu balansera dig fram på repet med muggen på huvudet.
1 poäng för varje gång du sätter en fot utanför hopprepet eller nuddar muggen med handen. Tappar du muggen får du 5 poäng!

 

Allt annat_190729__Aventyrsbanan_kottmemory

Foto: Nino Keller

Deltävling 4: Kott-memory

Bara en äkta minnes-mästare kommer ihåg i vilken ordning kottarna ska ligga!

Du behöver: Telefon och 10 kottar i olika form och storlek.

Gör så här: Medan ena deltagaren blundar, håller för öronen och med hög röst sjunger Too late for love lägger den andra ut kottarna bredvid varandra på marken och tar ett kort på dem som facit. Nu får första medtävlaren 20 sekunder på sig att lära sig hur kottarna ligger. Sedan vänder sig hen igen och medtävlare nummer 2 lägger kottarna i en hög. Hur många försök behövs det för att placera alla i rätt ordning igen? Klarar du det på första får du 0 poäng. Sedan gäller 1 poäng per försök

 

Allt annat_190729__Aventyrsbanan_Racerrus
Deltävling 5: Racer-ruset

Fyll bunken med vatten. Låter det enkelt? Kanske inte när ditt enda redskap är en trasig påse!

Du behöver: Fryspåse som du klippt av de två nedre hörnen på. En stor hink, en bunke och en kotte.

Gör så här: Fyll hinken med vatten. 5 meter bort ställer du bunken, med kotten i. Uppgiften är nu att fylla påsen med vattnet från hinken och springa bort till bunken där du häller i vattnet. När bunken är så full att kotten faller ur är uppgiften klar. Klarar du det på tre första gångerna blir det 0 poäng. Efter det blir det 1 poäng för varje gång du måste fylla påsen. Tar vattnet i hinken slut?
Ajaj, det blir 5 poäng.

 

Allt annat_190729__Aventyrsbanan_Prickskytte
Deltävling 6: Prickskytte

Sikta noga och få figuren att falla.

Du behöver: En vattenpistol och en legofigur.

Gör så här: Ställ upp legofiguren och mät upp ett avstånd på 5 meter (har du en vattenpistol som skjuter långt får du öka avståndet). Skjut och se om figuren välter. Annars tar du ett steg framåt och får försöka igen. Hur många steg måste du ta? 1 poäng för varje.

 

Resultat

Färdig med alla deltävlingar? Då är det dags att räkna ihop poängen och utse den stora vinnaren!